Luahan Engineer Proton…

Banyak artikel nie kat internet…this is the same…but for the sake of keranamu Malaysia, either this is genuine or not, i still wanna post em here… (this article aint mine..)

Yg dalam “” adalah spekulasi ataupun pertanyaan masyarakat dan yg tkde “” adalah keluhan/jawapan darik engineer proton……pikir-pikir kan lah…

Assalamualaikum,

Yang ni saya kena jawab la sebab banyak sangat misinformation. Biasanya information yang berpindah dari satu mulut ke satu mulut yang lain akan berubah menjadi sensasi. Itu lah masyarakat kita. Kita bukan mendapat firsthand info tapi berdasarkan cerita yang telah ditokok tambah. Ini dia cerita dari orang dalam yang duduk ditengah-tengah R&D PROTON.

“Saya ada kenalan dari kastam boleh confirmkan perkara ni.. member saya kerja kastam kat kelang dan beliau sendiri yang maklumkan yg salah satu tugas dia adalah buat checking penerimaan barangan proton untuk di pasangkan di negara ni. Satu kontena enjin je.. manakala kontena lain adalah pintu, body dan sebagainya. sama lah dengan kereta lain juga.”

Kalau kita lalu kat kawasan glenmarie tu, akan ternampak lah satu tanda… Kilang Enjin Proton. Tanda tu tak duduk kat situ untuk suka suka je. Kalau kita jengok kat dalam…. Boleh nampak besi cair yang dituang kedalam acuan untuk membuat enjin block. Memang proton ada mengimpot enjin tapi dari kelas 1.2 dan 2 liter. 1.2liter untuk Savvy (enjin Renault) dan 2.0liter untuk Perdana. Tapi untuk enjin 1.3, 1.5, 1.6 proton buat sendiri. Untuk pintu pulak… hanya kereta-kereta Perdana sahaja yang proton beli pintu dari Mitsubishi. For your information, Untuk membuat pintu sahaja memerlukan dekat 20 acuan. Bayangkan lah 4 pintu. Modal itu shaja sudah hampir RM50 juta. So untuk kereta yang volume kecil, kita beli dari luar. Untuk kereta Isawara, Wira, Waja, Gen2, Savvy… 100% body dibuat di Malaysia .

“Bayangkan dah 20 tahun menanti kereta Malaysia yang sebenarnya tak keluar-keluar lagi. Bagi yang berkemampuan sudah tentu tak mahu menggunakan injin kenderaan berteknologi 70an, 80an dan 90an yang diubahsuai. Sudah tentu ramai nak teknologi terkini dan sebenarnya milik kita. Secara umumnya proton masih belum ada enjin sendiri lagi.. jadi adalah sukar hendak dikatakan kalau ianya adalah kereta Malaysia yang sebenarnya. Pengeluaran kenderaan adalah berdasarkan injinnya barulah boleh dikatakan ianya kenderaan negara sebenarnya.”

Disini lagi ada misinformation. Memang untuk kereta Perdana kita impot enjin dari Jepun. Untuk Savvy kita gunakan enjin Renault. Untuk Isawara, Wira dan Waja kita buat enjin di Malaysia walaupun design original dia dari Mitsubishi. Tapi enjin Gen-2 adalah enjin terkini yang direka oleh jurutera Proton dan dibina di Malaysia. Enjin tersebut menggunakan teknologi terkini. Jadi kenyataan diatas agak menyesatkan sedikit. Naza, Perodua…. Masih lagi membawa enjin dari luar. Modal untuk mereka dan mengeluarkan enjin ni amat besar. Nak dapat return pun bukan nya sekejap. Tapi demi maruah dan kemajuan, kita korbankan keuntungan jangka pendek. Selagi kita tidak mengeluarkan enjin sendiri.. selagi itu kita tidak tahu. Sekarang kita telah pun mengeluarkan enjin sendiri… orang masih tidak percaya. Itu lah masalah orang kita… memandang rendah kebolehan anak negara sendiri.

“Selama ini proton bergantung kepada Mitsubishi sebagai rakan teknikal. Oleh kerana kontrak selama 20 tahun telah tamat. Maka proton terpaksalah mencari rakan teknikal yang baru dan bermulalah masalah melanda proton. Sudah tentu rakan teknikal baru tidak mahu meneruskan rekaan dan teknologi mitshubishi lagi. So apa kan jadi pada kereta proton yang ada sekarang ni untuk masa akan datang.”

Tidak wujud kontrak 20 tahun dengan Mitsubishi. Mereka adalah rakan kongsi. Bertahun tahun kita berkerjasama dengan Mitsubishi tetapi teknikal apa yang mereka turunkan. Kalau kita pernah berkerja dengan orang Jepun atau Korea , mereka inilah yang paling kemut ilmu. Tapi bab nak korek ilmu kita, dia orang rajin habis.Korang jangan terkejut bila saya cakap yang idea kita pun banyak yang Jepun curi. So bila kita mula menuntut teknologi baru dari mereka… mula lah nak caj dan nak ikat royalti yang tak munasabah. Nak mintak copy teknikal drawing zaman dulu sekeping pun dia orang caj beribu ribu. Mulalah kita pandang teknologi dari barat dan teknologi sendiri. Sebab itu kita beli Lotus.. Kita ignore Jepun. Bila kita design sesuatu yang lebih baik… laju je dia orang hantar balik information ke Mitsubishi. Last-last kita pun mula bersikap secrecy dengan dia orang… lama lama diaorang fed up dan mintak keluar. Lagi pun dia orang dah nampak afta nanti dia orang akan masuk balik ke Malaysia.

Perodua… kenapa daihatsu/toyota memberi enjin latest dia orang…. Sebab Perodua tu 100% milik Toyota/Daihatsu. Dah lama UMW menjual saham dia orang kepada Jepun. Proton…. Milik Malaysia .

“Mungkin ada yang tahu dan ada yang tak tahu yang proton yang digunakan pakai sekarang adalah barangan Mitshubishi. Samalah seperti kereta lain.. tukar lambang je..”

Inilah susah orang kita ni…. Banyak mendengar cerita sensasi yang banyak ditaruk banyak rempah ratusnya….. Memang pada mulanya kita belajar… selepas itu kita buat sendiri.Saya adalah seorang yang terlibat dengan kerja kerja tersebut.

Saga – base dia Lancer lama. Kita Cuma tukar depan dan belakang sikit.

Iswara – base Saga, kita mula belajar untuk design kereta sendiri.

Masa ni Mitsubishi dah tak berapa setuju bila kita menubuhkan R&D. So kita menggunakan khidmat penasihat dari UK .

Wira – Disini berpuluh puluh designer dan engineer Proton dihantar ke Jepun untuk kerjasama design kereta baru. Proton dan Mitsubishi kongsi modal. Hampir 2 tahun kami disana. Bahagian tengah dikongsi bersama. Depan dan Belakang, design asing-asing. Lampu depan dan belakang share sebab nak kurang kan cost. Hasilnya Proton Wira-Mitsubishi Lancer. Orang akan kata hah kongsi je sebab tak tahu buat kerja…. Tapi ada orang kata apa apa bila Ford dan Mazda berkongsi bahagian tengah? Ford Laser dan Mazda 323 adalah kereta yang sama. Ada orang komplen? Bila orang Malaysia yang buat begitu… orang Malaysia sendiri yang nak mengutuk. Tak ramai yang tahu seksa bekerja kat Jepun sebab dia orang suka curi idea. Bayang kanlah semasa kami design dashboard untuk Wira… masa tu Mitsubishi sudah pun siap soft tooling mould untuk dashboard kereta dia… Bila mereka tengok dashboard Proton, Mereka sanggup letak designer dia depan design kita untuk mengubahsuai kembali rupa bentuk dashboard mereka. Kalau kita pernah tengok dashboard mitsubishi lancer… hampir samakan. Itu mereka yang meniru bukan kita. Ianya menunjukkan kita bukan tak pandai… Cuma masyarakat sendiri berfikiran macam itu.

Perdana – untuk membuat satu satu design bukannya murah. Nak balik modal pun lama. Jumlah kereta yang dijual pun kena banyak. So kalau nak buat Perdana…. Sampai habis pun tak balik modal. So yang ni memang kita ambil kereta dari mitsubishi dan pasang di Malaysia. Cuma kita tukar depan dan belakang, dan bahagian dalaman.

Tiara – Tiara adalah bukan product Proton. Ia adalah keluaran DRB. Tapi kita kena tunduk dengan arahan dari atas untuk mereka menggunakan lambang Proton.

Waja – Waja adalah permulaan kita untuk menunjukkan kita mampu melakukan kerja sendiri. 100% didesign orang orang kita. Tapi untuk kejuruteraan kita memerlukan consultant dari luar.. mainly dari Eropah dan Amerika. Bukan sebab tak pandai tapi kita tak cukup kakitangan. Nak design kereta bukan seperti menjahit baju. Kebaikan dari mengambil consultant dari luar memang membuka mata kita… kita adalah setaraf dengan kebolehan mereka. Nak design kereta ni memerlukan beratus ratus kakitangan. Bukannya sedikit.

Gen2 – 100% didesign oleh orang kita. Consultant dari luar hanya sedikit sebab kakitangan kita semakin ramai. Kita mula menggunakan enjin yang didesign sendiri.

Savvy – 100% dedesign sendiri. Cuma enjin sahaja kita menggunakan Renault sebab kita tidak ada enjin bersaiz kecil. Well…. Kehebatan enjin Renault sudah terbukti bila mereka memenangi F1. Disin banyak berita palsu disebarkan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab. Contohnya… Savvy adalah Tiara dan menggunakan chasis Tiara lama. Savvy tidak ada kena mengena dengan Tiara. Savvy adalah baru, 100%. Tidak ramai yang tahu bahawa Savvy menggunakan HTHS steel (High Tensile High Strength Steel). Sebab tu body Savvy kuat. Memang ada terpampang kereta Savvy kemek kerana accident. Well… kereta mercedes, volvo, BMW pun kemek bila accident. Tapi tak ramai yang tengok keadaan dalaman Savvy yang accident tu… In fact. Kukuh. Saudara saudari… Bila kita design kereta ni.. yang paling penting adalah keselamatan penumpang. Memang kereta didesign untuk crumple bila ada impact. Itu untuk menyerap daya hentakan supaya bukan manusia yang menerima hentakan kuat. Rating TUV Germany memberikan 3 star untuk Proton. BMW 5 series pun dapat 3 star. Ramai yang kata Savvy ni tak sedap bila memandu. Tapi tanyalah yang bercakap tu… adakah mereka pernah memandu Savvy. Kebanyakan nya tidak. Hanya mendengar dari orang lain.

Lain lain – Ada banyak lagi yang saya tak boleh cerita sebab ada secrecy act. Proton pun ada design kereta untuk company lain dan ada membuat part untuk company lain. Proton ada juga buat reverse engineering untuk motosikal lumba (tahun tu dia champion) tapi kita tidak boleh menceritakan sebab dasar secrecy kita. Mungkin sesetengah orang yang memakai certain kereta mewah tidak tahu yang part kereta mereka dibuat di proton. Kalau Proton tak elok… masakan mereka mengkontrakkan proton untuk membuat kereta mereka.

“Berbalik kepada masalah yang sedang dihadapi oleh proton. Kenapa ianya harus berlaku perkara sebegini. Apakah yang sebenarnya telah berlaku dan dibuat oleh proton dalam masa 20 tahun untuk membina kenderaan nasional sendiri. Memang ada R&D proton cuba mendapatkan struktur dan bahan-bahan untuk membuat injin tapi gagal mendapatkan resepinya.”

Proton memang dah ada enjin sendiri. Yang terpasang dekat Gen-2 tu apa dia. Bab-bab bahan untuk membuat enjin tu senang je. Kebanyakan pengeluar kereta menggunakan besi yang sama sebab pengeluar besi dalam dunia ni bukan banyak. Kita Cuma bagi specifikasi je. Nak design enjin tu yang susah. Transmition yang paling susah. Untuk info lah… kami masih lagi dalam proses untuk mereka cipta transmition sendiri. Bukan macam nak buat karipap tau.

“Penubuhan proton sejak 20 tahun yang lampau tidak mencapai objektif yang sebenarnya. Dimana silapnya? Berapa ramaikah yang tahu bilakah ilham proton ini sebenarnya timbul dan berapa lamakah usaha dilakukan bagi membolehkan impian ini tercapai.”

Mungkin ramai yang mengganggap hanya seorang perdana menteri sahaja terlibat. Cuma pada zaman Tun M baru persetujuan dapat dicapai setelah Mitshubishi bersetuju menjadi rakan teknikal dengan bersyarat. (syarat ni tak bolehlah diberi tahu.. sebab ianya adalah OSA) Penubuhan Proton lebih mencapai objectif nya. Pada mulanya Proton hanya di rancang untuk membuat kereta bukan untuk merekacipta kereta. Kita menubuh R&D, Mitsubishi tidak setuju.

Ye la… siapa nak bagi kita pandai kan . Cuba check dekat Perodua, berapa ramai jurutera dari Proton bekerja dekat sana, Head of R&D Perodua…bekas Proton, Head of Styling…bekas Proton, Head of Planning…bekas Proton, Head of Production…bekas Proton (rasa-rasanya dah kena kebas dekat Naza), Head of Engineering Services…bekas Proton. Ratarata mereka yang senior dekat sana dari proton. We trained them… orang lain ambil cara senang je. Naza pulak.. Head of R&D….bekas Proton. Head of Production…bekas Proton. Honda pun ramai bekas Proton, DRB Pekan… Head dia pun bekas proton, Inokom… head dia pun bekas proton. Itu kira head je…bukan lagi kira engineer dan designer.

So it meets its objective untuk memajukan orang-orang kita. Mainly orang Melayu. Naza sendiri tidak menyangkal kereta Naza mainly didevelop oleh bekas kakitangan Proton. So… orang Proton tak bagus? Kita belum lagi kira bekas pekerja proton yang diambil oleh consultant luar negara… dari America, Eropah sampai ke Jepun.Tau tak kita kakitangan Proton telah memenangi pertandingan mereka design kereta anjuran Ford. Beliau mendapat tempat pertama. Bukan bertanding diperingkat Malaysia . Tapi di peringkat antarabangsa.

Memang beliau mendapat tawaran kerja dari syarikat kereta gergasi Amerika dan Eropah. Tapi kami tabik bila dia decide nak stay dekat Malaysia sebab taknak anak-anak membesar dinegara lain. Ada orang tau…?

“Selama 20 tahun proton pergantung kepada pemerintah yang sepatutnya telah boleh berdiri dengan sendirinya sekarang ini selepas perjanjian tamat. Ibarat kata.. berapa lama perlu bergantung.. tak kan dah 20 tahun nak merangkak lagi.. nak tambah masa untuk merangkak lagi.. so bila lak nak belajar berdiri dan berjalan sendiri tanpa dipimpin lagi..sebab tu exPM kata.. kalau dah tak boleh tutup aja…”

Proton boleh menjadi lebih baik kalau tidak ada tanggung jawab kepada negara. Senang aja… buang sahaja pengeluar-pengeluar yang bermasalah. Tapi apa akan jadi dengan ekonomi. Itu tanggungjawab Proton untuk negara. Bayangkanlah penjanaan ekonomi proton untuk negara… berapa banyak kaki tangan Proton… 8000.

Berapa banyak kakitangan syarikat yang secara lansung untuk membuat part Proton…100,000 orang. Berapa banyak bank dapat untung, berapa banyak syarikat bumiputra yang naik? Bayangkanlah kami boleh membantu sedangkan polisi kerajaan tidak membantu. Cuba ingat sebelum timbulnya proton. Berapa banyak wakil jualan bumiputra untuk kereta toyota , nissan, honda? 0… Kosong.

Mengenai masalah AP pulak perkara tu bukan perkara baru. Mungkin ada yang tak tahu yang proton juga mendapat AP. Kalau tak.. sure harga kereta proton tak serendah sekarang ini. Tak percaya boleh check duti import yang dibayar untuk sebuah kereta proton. Nak check duti import tak susah sgt.. cuma bandingkan harga kereta proton di kawasan bebas cukai. Kita memang tak payah bayar duti impot sebab kita buat kereta kat dalam Malaysia . Tapi tetap kena cukai. Kita tak ada AP. Yang Proton kecewa kenapa terlampau banyak AP dikeluarkan. Lepas tu sebijik-sebijik kerajaan kena tipu.

Bayangkan lah kalau kereta KIA yang dibawa masuk ke Malaysia … harga yang di declare adalah RM8000. Tak masuk akalkan bila kastam approve benda ni. Paling murah kereta yang pernah dibuat adalah dalam dunia ni adalah lebih kurang RM18,000. Itu baru bahan bahan dia. Belum lagi kira cost modal acuan, cost tenaga kerja, cost R&D.

Bayangkan lah banyak mana kerjaan rugi pada cukai. Bayangkanlah banyak mana Naza untung. Dasar Automotif Negara di perlukan bagi meneruskan perjuangan yang belum tercapai disamping menjaga serta melindungi pemilik kereta proton sekarang ini. sejauh mana boleh bertahan tak tahula..kalau tidak akan bertimbunlah bakal besi buruk bila tiada lagi sparepart proton (asalnya milik Mitsubishi) dan akan timbulah barangan made in Jinjang atau sewaktu dengannya. Saudara…

Dalam banyak banyak negara pengeluar kereta, Malaysia lah yang paling kurang memprotect industry automotive mereka. Rakyat Malaysia juga lah yang paling tidak patriotik dalam hal-hal kereta ni. Walaupun kita telah merdeka, minda kita tetap diajar barangan lain lebih elok dan tidak membantu barangan sendiri. Saya ambil contoh…

Thailand membuka pintu mereka untuk industri automotif… tapi ada syarat. Kereta yang dibina di Thailand harus lah di export keluar lebih dari yang dijual dalam negara nya.

Korea… cuba pergi ke Korea dan lihat sendiri disana. Nak cari kereta yang bukan dari Korea …susah. Sebabnya…

1. memang mereka patriotik.

2. Cuba pakai kereta import… Lembaga Cukai mereka akan menyusahkan pembeli kereta tu. Sebab kata mereka tentu banyak duit.

Jepun… Semasa mereka belajar membuat kereta hampir 80 tahun dulu… nak naik bukit pun boleh undur (baca sejarah toyota ), tapi rakyat mereka tetap bangga dan tetap membeli.

Cuba kat Malaysia …. Kutuk lagi ada. Saudara semua… kejayaan sesuatu project negara bergantung kepada sokongan dari rakyat sendiri.

The more people buy, the cheaper things can be. Economic of scale lah tu. Lagi banyak dijual, lagi rendah cost pembalikan modal untuk setiap kereta. Nak buat sebijik kereta hampir 1 billion cost dia. Macam mana nak balik modal kalau kita tak ambil untung. Kilang enjin lagi mahal… tapi kita korbankan keuntungan kerana kalau kita dok asyik beli enjin dari luar, masa mana kita nak belajar dan maju.

Proton baru 20 tahun.

Korea mengambil masa 40 tahun untuk kereta dia tiba ditahap ini.

Jepun sudah 80 tahun,

Barat sudah 100 tahun. Ini industri kereta.

Kalau orang suruh kita fikir nak buat plastik aiskrim tu pun majority kita tak boleh. Ini kereta. So yang mengutuk tu… fikir. Lagi banyak kita jual, lagi murah kita boleh jual… lagi banyak duit, lagi baik pembangunan yang kita boleh buat. Setiap test dan setiap bahan baru yang nak direka memerlukan wang yang banyak.

Masalahnya sekarang siapakah yang bakal atau boleh dijadikan rakan teknikal. Walau pun volkswagen nak join ngan proton tapi persoalannya boleh ke..? Kenapa..saya kata macam tu..sebab Volkswagen ni guna euro. Sudah tentu la harga kereta proton pada masa akan datang lebih mahal lagi. (salah satu sebab isu AP keluar) Nak mohon Nissan atau Honda atau Toyata jadi rakan teknikal memang agak sukar.

Errr…. Ini kita bagi hint sikit sebab teruk sangat dah ni. Kita tengah develop kereta dengan VW. Sebab tu kita jangan dengar saja orang cakap.

Kalau semua AP ditarik balik lagi banyak masalah akan timbul.. salah satunya adalah AFTA. Mampukah negara kita membayar ganti rugi kepada negara lain yang telah melaksana AFTA. Mungkin ada yang tak sedar yang negara kita telah membayar ganti rugi RM billion sebab menangguh perlaksanaan AFTA sebelum ni kapada negara Asean yg berkaitan. Memang kita akan kena penalti sebab ada perjanjian AFTA. Tapi bukan kita nak tarik AP macam tu aja. Jalan penyelesaian masih ada. Kalau negara lain boleh ada polisi dia orang yang membantu industri kereta mereka… kenapa kita tidak boleh.

Kerana AP China boleh mengeksport kereta mereka ke Malaysia (kereta Chery hampis masuk), tapi polisi China masih lagi tidak membenarkan kereta kita masuk kesana.

Memang dia kata boleh masuk tapi dah 5 tahun mencuba pun belum dapat kelulusan lagi. Banyak syarat lagi.

India… nak masuk kesana kena letak deposit USD200 Million. Belum lagi nak set up kilang dan infrastruktur jualan.

Cuba masuk kat Korea … Kita nak jual kain kita kat sana pun diaorang tak nak beli walau pun kualiti kita bagus. Kuat nya patriotik diaorang.

Kita… apa yang nama lain selain dari barang sendiri mesti bagus punya. B

agi yang nak membandingkan kereta kita dengan kereta German…. Bukan tak boleh buat. Boleh… tapi sanggup ke bayar harga kereta German untuk kereta buatan Malaysia .

Naza yang rata rata import kereta Cuma tukar bumper pun boleh jadi taraf kereta nasional. Perodua yang tak pernah design kereta sendiri (cuma design bumper depan belakang) pun dapat taraf kereta nasional…

Proton sekurang-kurangnya telah mendidik ramai anak bangsa dalam kemajuan teknologi. Dah ramai hasil dari pengalamn bekerja dengan proton diambil untuk sektor R&D ditempat lain. Bayangkan lah satu kumpulan Advance Engine Research Proton terus diambil oleh Petronas. Bukan sorang…. Kesemuanya. Nak kerja dengan R&D proton….. Paling minimum 2nd class upper. 1st class berlambak. Selepas berpengalaman… Perodua, Naza ambil.

Tapi saya tak marah bila orang kata macam-macam pasal proton. Itu hak mereka. Tapi fikirkanlah tenaga yang kami beri untuk memajukan negara dalam bidang teknologi. Boleh sebut tak company mana lagi dalam bidang industri yang betul-betul menggunakan kepakaran anak Malaysia dalam bidang R&D ni. Kalau kita tidak belajar… sampai bila kita tidak akan tahu. Dan sampai bila kita akan bergantung dengan orang luar.

Tapi bab support selepas jualan…. saya sendiri pun tak puas hati. Sabotaj pun Proton dah biasa kena…. Orang curi part semasa delivery kerata tukar dengan part tiruan atau lama. Yang kena komplen… proton.

Tapi yang hairannya semasa Perodua recall balik 4000 unit Myvi…. Tak ada pulak yang kutuk. Letak sebelah sebelah Myvi dan Savvy… check performance dia. Then baru tahu nak kata apa. Jangan dengar orang cakap je… test sendiri. Baru tau.

Tak lama lagi akan keluar Savvy Auto-Manual…. Maksudnya dua-dua jenis gear ada dalam kereta. Malas nak tukar gear… swith to auto. Nak main ciluk-ciluk… switch to manual. Errr.. siapa kata kita guna tecnology 70an?

ps: dipetik dari luahan engineer proton

 

84 Responses so far »

  1. 1

    x-proton worker said,

    pantat,pukimak,pembohong,servis tak bagus,dah tu gaji murah
    bonus sikit,jual kat kat britain murah lak tu,kualiti tinggi,lagi satu jual augasta 4 ringgit lak. sponsor macam macam konon banyak duit lah tu.hairan sungguh proton nie,gaji sikit dah bayar 9 tahun.itulah proton yang membinasakan melayu

  2. 2

    wiizau said,

    woo..marahnyee… nampak gaya mcm HR Proton failed to memenangi hati ko dan mungkin hati kebanyakkan pekerja PROTON… mungkin azam PM kita membangunkan modal insan harus diselami semula….

    aku bukan sebahagian dari proton tapi aku anak malaysia…kalo aku punya peluang pasti aku akan beri sokongan to Malaysian made…

    OFF tOPIC: even aku walaupun tk berapa faham kenapa Bola Sepak malaysia ketinggalan..tp sokongan aku tetap pada malaysia..malahan aku impikan Liga Super yang betul2 SUPER… entah kat mana silapnya…

    pokoknya dua-dua hanya keranamu Malaysia…selagi aku mampu menyokong aku akan terus menyokong…

    tp ko pun betul ‘x-proton worker’ …kenapa orang berkata kalo tidak kerana melaui perkara itukan? lagipun bukan ko sorang kata mcm nie..dh ramai (..tk kan bila dh ramai yg berkata, PROTON nak buat dek jee lagi??) ….

    to PROTON…u better do something bout all this ( if after sales service is where the problem lies then u shuld atleast do a scanning on ur current After sales policy ( maybe the solutions is jus a matter of strenghtening ur code of conduct or work ethics)..this is jus my personal opinions.

    regards,

  3. 3

    meow jin boyeeng said,

    Gaji murah bonus sikit apa susah. Orang tak ada kerja lagi susah. jangan kata bonus, gaji pun tak dak beb. Satu lagi aku syor hang ikut contoh orang Indon ke, Bangla ke atau Vietnam ka. Depa tu di negara depa gaji murah. So depa cari negara yang gaji mahal untuk pi bekerja macam di malaysia ni. Kalau macam tu baru la canggih. Ni cakap pot-pet pong-pang pong-pang tapi dok melangut kat sini jugak. Cubala syukur sikit. kalu hang tak mau kerja kat proton. bagi aku kerja tak dak bonus pun pa sebab aku tak da kerja. kalu orang suruh kerja 8 jam aku sanggup kerja 12 jam gaji samaaaa jugak de..

  4. 4

    wiizau said,

    betul laa meow (nie kucing jantan ke betina nie??)..

  5. 5

    matrubi said,

    betul jugak cakap si x tu.member aku pun keja proton jugak,sebab yang kilang protong kat tanjung malim nie gaji sikit tak naik naik jugak walhal dah 3 tahun dia keja kat situ, kilang nie ambik orang punya ramai tapi lepas tu yang blah pun ramai. banyak sistem dalam kilang nie tak teratur sebab hal pengurusan dan kewangan.lepas 2 kalu overtime pun ikut suka pengurusan.pihak atasan pton tnjung malim pun tak pakai gen-2 walaupun gen-2 itu keluaran sulung mereka,jadik kita yang menyokong beli keta mereka tapi mereka yang buat tak pakai buat apa?sungguh sedih sekali.

  6. 6

    ahli bintang said,

    kepada jurutera kajilah sebanyak 1000 kali, kepada pemilik proton pakailah kereta proton jangan pakai kereta lain nanti kita tak tahu masalah kereta proton, kalau tak ada contoh jadikan kereta negera-negara blok cina atau jepau, korea yang kebanyakanya keretanya dicilok atau dicuri semasa perang teknologinya dan buat perubahan, kajian beribu-ribu kali dan rasa-rasa serasi barulah cap engin sendiri atau ambil kereta fererii kaji enginnya sebanyak 1000 kali barulah kita cop buatan malaysia .saya sebagai rakyat malaysia bangga juga dapat pakai kereta proton sebab gaji saya kecil tak tahu le kalau gaji saya besar mungkin lain sikit la . kepada proton buatlah kajian banyak kali biar seribu kali.

  7. 7

    man said,

    nak kate btol… bleh la jugak. tp ramai yang tepengaruh dengan ape yang orang cakap. padahal x penah pun nek kereta tu dah pandai buat buat andaian. cubalah proton rasai kehebatannya… paling best gen-2 dan satria noe

  8. 8

    mr malaysia said,

    hi

    proton , saya dah baca semua komen kat atas tu, semuanya betul belaka
    proton adalah milik kerajaan so ape ape keputusan adalah milik kerajaan so apabila nak buat keputusan kena amik banyak pekara dalam perkiraan so hasilnya keputusan tentu tidak le berorentasikan kebaikan proton sahaja , ianya melibatkan kepentingan ramai ‘orang’ so sampai bila bila pun proton akan macam tu aje

    proton kalau nak maju kene lah dok buat sendiri dan tak ade campurtangan kerajaan so proton boleh membuat keputusan sendiri untuk bersaing secara sihat , buang yang bermasalah seperti suplyer barang yang membekalkan barangan tak bermutu yg akhirnya akan menjatuhkan imej proton sendiri. teruskan operasi berasaskan keuntungan dan menjaga kepentingan pekerja-pekerja proton

    Hasil dari situ kita akan dapat satu kereta yang yg berkualiti dan boleh le bersaing ngn kereta lain. tidak timbul ciplak menciplak dan harapan saya kereta proton yang dihasilkan nampakle macam satu famili seperti kita lihat Toyota atau honda yang nampak hampir sama setiap keluarannya . Tetapi proton kalau keluar satu satu model tu macam anak haram mukanya tak ade yang sama , sekejap savvy macam keluarga A kejap perdana macam keluarga B kejap keluar sateria neo macam keluarha C , mana identiti proton tidak tetap ………

    saya suka proton yang ade sekarang makin maju tetapi perlu ade perubahan +ve

    kalau masih nak kekal macam sekarang ni saya NASIHATKAN TUTUP AJE PROTON lagi baik

  9. 9

    gagak hitam said,

    Sy sebagai rakyat malaysia bangga dengan keluaran proton…BERIKAN TEPUKAN TUK JURUTERA TEMPATAN… Tak sabar aku nak tengok new sedan… aku sebenarnya dah book new sedan,aku harap sangat first model nie takde masalah seperti first model keluaran proton lain yang banayk orang kata masalah…

  10. 10

    wiizau said,

    …sebagaimana aku bangga jadi anak malaysia aku tk pernah lelah menyokong proton…sesal memang ada dengan masalah yg melanda produk2 proton, tapi aku tk akan serik…aku harap 20+ tahun yg dh berlalu usia proton..biarlah bergerak menongkah arus..biarpun susah harus teruskan…berubah mengikut keadaan tapi jgn sampai jati diri proton hilang dari genggaman…

  11. 11

    arshah said,

    tak peduli ape orang nak kate…tapi aku memang respect dkat model savvy..aku penah test drive 1st model (yg blakang macam depan waja tu) dgn savvy 2007…. kedua2nyer memang bagus and berkualiti…performance & handling bagus…body memang menarik (pd pandangan akulah)…cuma yg tak puas hati sebab saiz dia je.. 4 bintang aku bagi utk savvy…model lain aku memang tak suke sgt…harap2 model sedan baru ni ikut jejak langkah savvy yg cemerlang…

  12. 12

    muiz said,

    hye kawan2..proton bgs kete nye..gwe pun ade wira aeroback..walaupun 1.3GLI..dari thn 99 smpi skang..ok..tp bnyk gak idea nak majukan proton..
    1) kuasa enjin dipertingkatkan lagi..and so on..includes safety..yg ade ABD,EBD,ABS,CVVT,DCCT,DOCH..dan mcm2 huruf2 tu..
    2) bt enjin yg ade turbo charge or supercharge..takat ade v6 and GTI pun bt pe..
    3) bykkn lg model2 yg hebat..nama kete pun kene lerr best dan garang2..
    4) body rigidity pun dipertingkatkan lg..braking kene lebih bagus..
    tu je le..yg penting RND Proton kene dgr pendapat rakyat..ape yg kami mahukan dari Proton..takat RND bertahun2 pun kuar kete mcm tu gak pun x gune..harge pun main peranan…korang yg bace tulisan gwe ni pun bley fikir ape yg bgs utk produk kita Malaysia..RND Proton dgr isi hati rakyat..Kita rakyat Malaysia bangga dan sayangkan Proton..tp..entahlah..

  13. 13

    Hazrin said,

    A’kum. Sebagaimana yang kita tahu proton menceburi dalam industri automotif baru mencapai 20 tahun. Oleh itu tentunya banyak lagi masalah yang timbul ekoran kurangnya pengalaman. Walaubagaimanapun sekalung tahniah aku ucapan kepada proton kerana berjaya menghasilkan pelbagai jenis kenderaaan. Apa yang menjadi punca utama proton mendapat kritikan negatif daripada masyarakat malaysia ialah kegagalan proton mementingkan kualiti dan hanya lebih memfokuskan kepada kuntiti sahaja. Cuba tengok pada Proton waja, baru jer dirasmikan keluar pulak proton gen2. Seharusnya pihak R&D mengkaji segala aspek kelemahan pada kereta nasional ini sebelum memasarkannya. Sebagai contohnya pihak R&D perlu menggunakan kereta tersebut ataupun membuat pandu uji selama 3 atau 4 tahun sebelum yakin dapat membaiki segala kelemahan yang wujud. Ini tidak, baru jer keluar satu jenis sibuk pulak nak keluarkan jenis yang lain. Yang menjadi mangsanya ialah rakyat. Oleh itu harapan aku agar pihak proton mengkaji segala aspek kualiti dengan lebih menyeluruh. Jujur aku katakan aku bangga dengan rekaan dan design kereta nasional tapi pada masa yang sama aku sedih dengan kualitinya. Apapun aku tetap anak Malaysia dan kerana itu aku sentiasa menyokong Proton. Berubahlah proton demi rakyat dan Malaysia.

  14. 14

    warukdu said,

    aku bukan nak kata apalaa ttg proton ni. tapi aku ada sejarah yg tak baik ngan jurujual dia. masa proton tgh top, dgn customer sombong mat yet tol. dia orang leh kata kalau mau angkat kalu tak mau orang lain boleh beli. punyalaa eksen bebenor. aku kalo gi tengok kete mmg low profile supaya kita boleh tngok true colors salesman tu. Jadi aku skrg hanya menonton citer2 proton ni. bukan aku tak sokong dgn product negara, tp orang2 sekeliling yg diberi tanggungjawab ni tak jalankan t/jwb masing2 dgn baik. mungkin satu ari nanti aku akan kembali kepada proton apabila diaorang telah sedar bhw pelanggan perlu dijaga w/pun yg dtg tu mungkin selekeh dan tak pakai tali leher. aku sekarang pakai honda city isdn.

  15. 15

    dz said,

    emmm…… bagus ler…

  16. 16

    wiizau said,

    … bersama-sama aa kita tgok apa jd…apa yg jadi tuu biarkan, tgok apa lak jadi lepas nie….

  17. 17

    ezdy said,

    teringin nak beli proton satria neo versi wagon

  18. 18

    cariboo said,

    saya ni nak cakap pasal kereta tak ler terror ….bagi saya enjin kereta tak lah penting sgt.macam enjin campro tu kira dah di kira ok la….
    masalah nya dgn design kereta proton skrg ni macam entah ape2 je. design yg ada rupa pun mcm Gen 2 % Waja. mai model juara , savvy semuanya hancur….
    sy ingat semua designer yg ada kat proton ni patut diganti dgn wajah baru saja….mana taknya asyik design kereta fashion sama saja…baik tak payah.
    Saya bagi contoh kat sini cuba proton design model sama mcm honda Jazz dan guna enjin campro….tanya org nak beli ke tak nak…tentu laku punya.
    Kesimpulannya bg sy design yg cantik lebih penting pd enjin…

    harap2 komen pedas ni dapat bukak mata semua org proton kat atas sana.

  19. 19

    asam kelubi said,

    Aku bukannye apa? Sempena merdeka 50 tahun ni,
    apa kata kalau proton buat satu model mpv yang muat 7
    orang dengan harga rm 30k-45k. rekabentuknya
    pulak macam avanza tapi rendah macam myvi. pasti gempak.
    walaupun nampak mustahil tapi aku yakin RND proton
    mesti boleh. Aku bagi satu contoh idea la kan. Korang tengok
    perodua rusa yang harga lebih kurang 30-35k tu, cuba develope
    skit bagi rendah, bahagian depan buat la aerodinamik macam
    honda jazz. Itu idea aku lah kan. orang sekarang beli sofa kat
    Ikea pun mesti nak isi dalam perodua myvi takkan nak isi dalam
    bonet proton waja. Luas savvi pun dah sama macam viva,
    tapi harga viva ada yang kurang dari 30k. camna tu. Kalau
    yang safety sikit tu tentula mahal sikit. Tapi bagi aku, nothing
    impossible. Fikir-fikirkanlah…kalau proton dapat hasilkan macam
    yang aku cakap ni, mesti top balik proton. “Malaysia Boleh!”.

  20. 20

    seri suria said,

    betol sangat2 tu aku setuju..hidup semua pengguna proton…

  21. 21

    cek embun said,

    asam kelubi leh jadi designer proton la.

  22. 22

    pisang said,

    assalamualaikum…kepada rakyat malaysia yg budiman..malaysia baru ja merdeka 50 thn…tp rakyat taste mcm malaysia dh merdeka 500 thn..gila..semua kata negara lain semua bagos2, dasyat2..brg dr negara lain semua nk pndang tnggi,sema kt hebat…mmg la..dh brapa lama depa maju?? dh beratus-ratus thn dah..rakyat nk jd mcm org jepun,mcm org amerika..taste tnggi x ingat dunia..otak lembap mcm siput..mcm mana la nk maju org msia ni..harap bgnan ja tnggi sampi ke awan..otak langsng xleh pakai..

  23. 23

    farreira leonhart said,

    boleh x klu proton buat kereta concept? limited edition only, especially for celebration cam 50 tahun merdeka. xyah fancy2 sangat.just modified kereta yg dlm kategori “lambakan kereta proton” at least nama naik sikit n kereta terjual sepenuhnya. amacam? bagus? buat la kereta concept ala ala dlm game need for speed ke? bagi kejutan sikit. kalau berjaya, leh teruskan.ni asyik kereta org tua je..mane de tarik perhatian..fikir2kan…just my idea n advice.

  24. 24

    katak pisang said,

    Askum kembali kepada pisang, kalau otak lembap macam siput
    tu hang pi tanya mat rempit la. asyik merempit menyusahkan org.
    Aku rasa kempen operasi perang mat rempit ni patut diperhebatkan.
    Berbalik kepada masa depan proton, bab taste ni bukan apa, kita
    nak berbaloi duit hasil titik peluh tu digunakan utk barang yg
    berkualiti dan memuaskan. Jangan la tak beli BESI BURUK pun ko
    kata otak x bleh pakai. Taste macam malaysia dah 500 tahun
    merdeka tu yg kita nak, maknanya rakyat dah terbukak minda
    maju ke depan. Kita dah berdiri sama taraf dengan negara-negara
    maju lain. Yang duk pakai seksi2 macam bohsia tepi jalan yg duk
    pi tiru barat tu yg otak tk boleh pakai. Bab taste teknologi tinggi ni
    hang tak boleh kata otak tak maju. Itu kehendak pasaran. Takkan
    nak pakai design lama lagi. Org duk sibuk2 pasal ciptaan baru hang
    pi paksa suruh pakai brg lama buat apa. Hang yang ketinggalan
    zaman tak terbukak minda kot. Mintak maap la kalau aku terkasaq
    sikit, mungkin hang ni pecinta barang lama kot. Orang dah maju
    ke depan berkenderaan ala MPV ( kenderaan serba guna ),
    hang duk asyik paksa-paksa pakai saga design tahun 80an.
    Hang kena kaji dulu sebelum bersuara.

    pakai proton saga bentuk petak2 tu lagi.

  25. 25

    yuci said,

    Mungkin pisang ni bercitarasa lama kot. bagi aku, proton perlu buat design, minyak jimat, harga murah, luas, selesa, dan selamat. proton persona ok, cuma macam ASAM KELUBI bagitau, aku beli sofa angkut sendiri ja. Nasib baik aku pakai Avanza.

  26. 26

    Dr. Rounders said,

    Proton persona memang ok dengan harganya yang mempersonakan. Tapi sayangnya keluaran persona patut tiga tahun lepas dah gah di jalanraya, baru pembeli-pembeli Viva dan Myvi beralih kepada persona. Apapun, buat masa sekarang, proton kena memikirkan keluaran macam Avanza dan Citra dengan harganya juga memPERSONAkan. Dalam suratkhabar tengah hebat promosi perabot murah Cavenzi tapi kos penghantaran RM100, sekiranya proton boleh sumbat perabot dalam kereta jenamanya kan dah menjimatkan disamping dapat bergaya di jalanraya. Dua keluarga pun boleh muat baru lah senang nak gi picnic sama-sama almaklumlah minyak tol kan dah naik.

  27. 27

    kacang itam said,

    Pe sesusah, proton kan ade juara, juara tu modified bagi aerodinamik depan belakang pas tu bagi rendah tentu Juara jualan proton pas ni.hehe.

  28. 28

    sambal sotong said,

    Tol jugak tu. Proton Juara diubahsuai jadi MPV aerodinamik dan dinamakan kembali tapi berbeza pada ejaan nye la. Proton Juwara. Ciplak design Honda Jazz sambil maintain lampu macam savvy atau satria neo. fuhh gempak.

  29. 29

    rethok said,

    tahniah proton..aku tabik spring, persona yang mempersonakan.tapi…sius aircond dia rosak baru kuar sehari.malu aku dengan kawan-kawan kena kutuk.hehehe

  30. 30

    nurulhuda mihat said,

    aku bukannya ape…memamng dalam globalisasi skang ni bercerita tntg keburukan lalau kita semua membeli proton.industri proton terlalu terikat dengan masalah2 yang kurang munasabah.tapi bila dipikir2kan sampai bila kita tak membeli barangan keluaran negara kita?
    entahlah sampai bila la nak maju.sebenarnya banyak lagi perlu dibaiki oleh pihak proton.semangat staff proton sendiri perlulah patriotik untuk menghasilkan jenama kereta negara yang terkenal.ini tidak bagai lepaskan batuk ditangga.namun kita sebagai rakyat bantulah industri proton industri dari negara kita sendiri.dok membanggakan negara lain adakah di namakan merdeka.namun services dari proton,R&D proton perlu dipertingkatkan.jangan menyusahkan rakyat.kesian rakyat kita.nak harapkan benteng ,benteng rapuh setelah di lalui…..harap faham….

  31. 31

    nurulhuda mihat said,

    Ye la… siapa nak bagi kita pandai kan . Cuba check dekat Perodua, berapa ramai jurutera dari Proton bekerja dekat sana, Head of R&D Perodua…bekas Proton, Head of Styling…bekas Proton, Head of Planning…bekas Proton, Head of Production…bekas Proton (rasa-rasanya dah kena kebas dekat Naza), Head of Engineering Services…bekas Proton. Ratarata mereka yang senior dekat sana dari proton. We trained them… orang lain ambil cara senang je. Naza pulak.. Head of R&D….bekas Proton. Head of Production…bekas Proton. Honda pun ramai bekas Proton, DRB Pekan… Head dia pun bekas proton, Inokom… head dia pun bekas proton. Itu kira head je…bukan lagi kira engineer dan designer.

    itu punya kenyataan memang betol….

  32. 32

    nurulhuda mihat said,

    keputusannya aku tetap nak beli persona…..sokong proton malaysia.

  33. 33

    ujiadam said,

    lepas baca artikel ning…aku buat keputusan untuk beli lagi satu kete…SAVVY

  34. 34

    kimut said,

    Ni saya nak tanya ni pasal kereta Proton SAvvy…boleh email atau jelaskan kebaikan n keburukan dia?bukan apa,saya nak amik savvy dari Kelisa(stop production-tkut tiada part) contohnya maintenance selalu berapa harga,part savvy murah ker tidak,senang nak dapat part atau tidak dan lain2 lah ikut pengalaman saudara.

  35. 35

    kakashiixora said,

    cuba lah nilai diri kita sendiri.
    proton pride of malaysia

  36. 36

    perd owner said,

    I’M PROUD OF MY PERD. NEVER GIVING ME PROBLEM SINCE BOUGHT 5 YRS AGO.
    NEO IS MY NEXT TARGET FOR 2ND CAR(CURRENTLY SATRIA 97 MODEL AS MY 2ND CAR).
    PERD & NEO LOOK SPORTY ENOUGH TO ME ESPECIALLY NEO.

    LONG LIVE PROTON DOWN WITH NAZA MENIPU CUSTOMER!!!

  37. 37

    tun mohammad said,

    50% je yg btul

  38. 38

    Jubro Phak Khang said,

    jln kaki lagi bagus…dah tentu penat.

  39. 39

    altered_zone said,

    bergenang air mata aku baca luahan engineer proton tuh…. pesalla aku tak terjumpa artiikel nih dari ari tuh??? aku sebenornye nak carik gambo2 persona yg dah bikin, kut2 ade… lain plak yg jumpa.
    Ape2 pun aku yakin suatu masa nanti, orang yg duk kutuk proton tuh nanti akan telan balik ape yg diorang cakap tuh!!! marah betul aku!! diorang tuh nanti, walau proton dah sehebat tahap dewqa peringkat 43 tetapmengutuk!!!… EKZOS BULAT LA.. TAYAR TAK CUKUP LA… KERETA TAK BOLEH TERBAG LA… dan macam2 lagi (aku rase diorang tuh ejen2 yahudi la gaknyer…).
    Dan aku tetap bangga dengan proton. aku harap esok2 (jangan lelama sangat), proton dapat keluar kereta2 ‘sukan’ yg high performence. biar harga atas rm180k. jangan keluar bebanyak. exclusive sket. jangan jadik macam ROSYAM NOOR. Drama pukul 3 kuar, pukul 7 kuar, kul sepuluh kuar. movie pun muka dia kuar…. keco la…(aku ingat sikit ari lagi berita terkini pun dia baca…)

    Itu ajelah aku nak membebel. Sorila kalau ape yg aku cakap nih, tak nampak educatednye…maklum la, org kampung.

    thanx to proton

  40. 40

    altered_zone said,

    engineer proton yg wat luahan nih, tak respon ape2 pada ape yg kita komen nih? ker, dia dah ‘takda’?

  41. 41

    papa jahat said,

    sebagai rakyat malaysia aku tetap berbangga dgn malaysia dan proton jika nk d bandingkan ngan negara asean lain.cuba kita lihat indon,filiphine,myanmar dan lain2,negara mereka masih jauh kebelakang jika nk d bandingkan ngan kita.

    pada aku x adil jika kita nak bandingkan proton ngan pengeluar kereta yg lain,sbbnya usia proton masih mentah drp pengeluar2 kereta yg lain.proton baru 20 thn usianya tdk spt honda,toyota,nissan dll.cuba kita bayangkan 20 thn proton telah menghasilkan pelbagai model,apa akn terjadi lg 50 thn akn dtg?of cozlah lg hebat ciptaanya.yg penting kita bg lah sepenuh keyakinan dan kepercayaan kita pd proton!

    kalau x percaya cubalah anda semua try pakai proton persona,memang terpesona di buatnya!memang tdk ada masalah langsung spt Gen2 yg kita dgr.segalanya tiptop.x pecaya cubalah!!!tanyalah pd pemilik persona adakah mereka menghadapi masalah?

    Tahniah!!!buat proton.untuk pengetahuan semua, semua keluarga aku menggunakan proton.sbbnya krn aku x berdaya melakukan sesuatu sumbangan yg besar pd negara tp inilah sumbangan aku pd negara

  42. 42

    Cicit Malaysia said,

    Aku Sokong Hang papa jahat said Woii..Aku sokong hang sangat2! Aku macam ko la, bangga sangat dengan roton (pengeluar kereta nasional yg tulen@sejati) walau mcm2 orng kata, aku tetap bersamamu PROTON. Cubala kita lihat cam ngara Thai,filiphine,myanmar,singapura dan yang lain2, dia orang masih lagi pakai keta buatan orang lain, tidak Keta buatan sendiri. jd aku bangga+kagum sesangat sebab negara kita berkemampuan mengeluarkan keta buatan sendiri. K. Bagi yang banyak beri komen yg tak membina 2, aku nasihatkan korang rentikanlaa.. aku yakin sangat yg sesetengah dari korang 2 takpakai ketapun..Atau kau pg beli keta yg dah memang tua dan uzur (2 hand) yang orang dah taknak pakai sebab 2 banyak songeh, jd ko cakapla rosak situ sini.Tak baik tau wak macam 2. jd Ptriotik la skit bebb.

    Hee2..Jgn mrh ek, emosinal skit td 2. Pasni kalau ader rejeki aku nak sambar pesona plak tp kena tengok model yg baru nak lancar ni dulu. Skarang ni aku sendiri pakai iswara 1.3. Ok lagi apa.. I LOVE PROTON.

  43. 43

    sri lankan malaysian said,

    Aku dah dengar mcm2 komen tentang proton. Aku dah pernah pakai saga, iswara (keta kompeni) wira dan skrg ni waja utk wife aku. So far. x le koman sgt. So, jgn le kutuk proton lebih2 pasal baru 20thn diaorg ni hidup. Mmg le byk kelemahan. Kita kena support supaya barang2 malaysia ni laku dalam market. Kalau tak kita sapa lagi? Belilah proton. Aku sayang proton dan Malaysia. Malaysia Bolehhh…!!!!!

  44. 44

    lagend86 said,

    sokong proton!!

  45. 45

    sr. ezdy said,

    pprroottoonn — saya mesti pilih.satu lagi sumbangan saya pada negara. anda bagaimana? ? ?.

  46. 46

    Apakata kita kaji buat research sikit pasal Korea. Korea merdeka lagi lambat berbanding Malaysia dan lagi mundur dari Malaysia pada tahun 1957. Tapi dari segi kemajuan dan teknologi, jauh meninggalkan negara kita walaupun diorang merdeka lambat dari kita. Yang peliknya pengeluar-pengeluar kereta dan teknologi kemajuan negara Korea ni cepat berkembang tinggalkan kita. fikir-fikirkanlah.

  47. 47

    tuah jebat said,

    Akum semua… pertama sekali ucapan tahniah atas kelahiran produk proton yang terkini BML … kita rakyat malaysia sepatutnya bangga dengan kereta buatan sendiri. Rakyat korea sendiri bangga dengan kereta buatan mereka… Jadilah seperti mereka bersatu… PROTON adalah amanah RAKYAT MALAYSIA…….. so marilah kita bersatu demi menjaga maruah dan nama baik negera ini… Semoga PROTON akan menjadi kereta sama seperti toyota atau honda… malaysia boleh

  48. 48

    niezam said,

    aku pn sokong proton gak….sama2 lah kita pelihara ape yang kita ada.skarang aku guna kete idaman aku Gen2, so far xde ape2 masalah besar yg aku dpt pd gen2.Performance Campro pn xla seteruk seperti mana org malaysia kepoh2kn.dr segi fuel consumption pn ok gak.
    aku bkn nk menyalahkan sesapa,tp yg korg compare antara teknologi malaysia dgn korea tu mmg betul. Teknologi Korea lbih maju dr Malaysia pasal org2 korea tu tak sama mcam org Malaysia.Org2 Korea bangga dgn teknologi diaorg.Org2 Malaysia pn bangga gak dgn teknologi Korea tu bt ape???(tak sume)..kita sbgi malaysia citizen kna la support ape yang malaysia bt, just to generate our economy in our country.
    Untuk R&D mmg memerlukan masa yg pnjang.so aku harap2 sgt korang jgn la pandai ckap je..Sape yg asyik dok kutuk2 proton tu g la blajar blik.Amik degree in Mechanical.Bru korang tau mcm mane snangnye nk design n buat sebiji enjin.aku dlu pn pernah gak bt reverse engineering utk enjin proton tp stakat design jela, makan masa 3 bulan beb.tu pn duk kat lab computer 24 jam.Aku gne software yg sama …tu pn x cukup beb,enjin aku bleh pasang tp bnyak sgt clash kat every part of the engine. Bleh kata fail la project aku tu..

    So sama2 lah kita bli kete proton supaya diorg bleh buat R&D yg lbih baik dr skarang untuk generasi2 yg akn dtg.

    Yg aku nk complain sgt psal management Proton. Every claim about proton u need to consider and take an action.Bru la u all bleh naik.Hopefully every part in the car should have their part number.Ini tak,aku nk claim wind screen motor washer pn makan masa 3 bulan dengan alasan benda tu xde part number.

    Proton should fully monitor all their vendor for manufacturing,servicing and delivering/distribution. They have no responsibility about their job.

    Thanks…

  49. 49

    wann said,

    hello all, sebut psl design ni aku xslhkan engineer proton….ang igt sng ke nk design sebiji kete??? wei nk desigk gear box sbiji tu pun blum tentu ang bleh buat kn??? proton membangun baru 20thn,cuba ang tgk negara lain jepun n british cnthnye…mrk semakin maju sbb mrk dah lama dlm bidang ni, nsht aku lerr kita kna sama2 majukan industri kita..bg sokongan pd proton..aku pcaya bila proton maju,bleh setanding n negara luar…satu masa anak cucu ang semo akan bangga dgn proton,biarpun ang tlh jatuhkan air muka maruah negara sendiri…sama samalah kita fikirkan…bg masa utk proton buktikan,diorg kja,bukan duk sj2…HIDUP MALAYSIA TANAH AIRKU…

  50. 50

    Saro said,

    Soal orang atasan pakai kete mewah..xpe le die org tu gaji brape.
    kite nie yg gaji x seberape..syukur le ade kete murah cam tu.. buatan kite sendiri lagi.. blh le merase kete gak. negara lain tu masih ade yg naik kete kuda lg. JD LAH ORANG YANG BERSYUKUR, MALAYSIA BOLEH.

  51. 51

    nory said,

    Saya suka bila orang Malaysia cipta sesuatu untuk orang Malaysia juga. Dan saya sangat menyokong kemunculan proton BML ni yg sangatlah mampu untuk dimiliki oleh orang kita kerana harganya yang sangat sedap dipandang. Modify lah BML ni. Manatau kot2 bole jadi salah satu model kereta Sport Fast And Furious. hehehe

  52. 52

    adek said,

    a’kum…..
    bila baca yg asam kelubi antaq tu ok…bagus idea tu….kenalah pertingkatkan lg kereta2 di bwah naungan PROTON…rsnye R&D Proton ni bagus2….tak de yg tak bagus ….paling rasa tak best tu bila proton kuar keta JUWARA cam kotak kasut pun ada…tp adek terpikat ngn keta PERSONA…

    gud lucks PROTON….

  53. 53

    Sri Lankan Malaysian said,

    A’kum semua…

    Hampir 2 minggu aku x jengok ruangan ni. Aku rasa berbangga semua yang tulis di sini tetap support proton. Utk pengetahuan korang semua, aku skrg keja kat Sri Lanka so kat sini ada wira, savvy,waja, perdana termasuk juga keta perodua mcm kelisa dan kenari. Aku rasa ‘kembang’ bila local staff aku kata keta malaysia cantik dan nampak luxury. Diaorang ada beritau yang keta proton ni slamat dan ada quality. Kalau korang dengar, x rasa bangga ke? Bila tgk keta2 malaysia terutama proton ada kat sini, aku rasa bersemangat. Jadi moral of the story, klau orang luar boleh puji keta kita takkan kita pulak nak keji keta kita sendiri. Betul tak?

    Hiduppp Protonnn……

  54. 54

    cucu tok ndak said,

    Depa duk complen tu sebab dulu proton gen2 mahai kot, tu sebab depa marah tk dpt pakai. La ni tgk proton Saga baru design WorldClass ala2 Vios,Acsent & Mercedez c-class punya. Harga semua org boleh pakai.Tu yg proton melonjak jualan kali ini. Pengajaran bagi proton lah kot.Sepatutnya 10 tahun dulu model saga baru ni dah kluaq dengan harga yg macam ni. Aku nyesai la plak pakai Myvi. Awat hangpa (proton) tak mau kluaq model ni awai2??? proton tak sepatutnya mengharap bergabung dgn Volks. Kita boleh berdiri dgn sendiri dgn kepakaran tenaga TEMPATAN…!! Macam ni la baru betoi, buat kereta untuk org kita bukan khas untuk export saja. The Saga beginz…dasyatttt….

  55. 55

    ba hulu said,

    The Saga beginz to shift The Malaysaian Flag to the top with the nice price! ,…Maybe Car or the year 2008!

  56. 56

    fillah_88 said,

    okokok….jgn gaduh2….klu btol2 nak kepastian,korang gi keje kat kilang proton.Tgk sendiri ape masalah,kelebuhan dan kekurangan yang ada pada proton.Klu nk best lagi,korg sendiri yang bagi idea yang gempak2 kat engineer proton supaya wat kete yang btol2 canggih sampai jepun pon tak reti nak wat…..hahhahahahah.

  57. 57

    fillet O fish said,

    tol gak tu. jom buat lawatan sambil blajar kat kilang proton buat rombongan mengejut, leh kasik idea2 macam kat atas2 ni.mana tau satu hari nanti kita boleh keluarkan kereta ala-ala ferari dengan harga semua org boleh memiliki…nyeh nyeh nyeh..

  58. 58

    ganu said,

    aku pung prust gok stating dengor pasal pronton,
    tapi rama lec aku kabo proton muda lagi,banyok lagi nok kena belajo…
    nok banding nge honda,mitsubisi,nissan mapuh r…
    sek yer gitu gok dulu mase mula2 wat kilang kete..
    ngakok jugok..
    so sokong la proton kita,bangga ngan pe yang kita ade, ke Guane?

  59. 59

    proton blm said,

    takpe bro..sabar la..adakalanya kritikan itu membina😀

  60. 60

    kerajaan penting jugak said,

    hai,
    pada pendapat saya, peranan kerajaan Malaysia tidak boleh diperlekehkan. campurtangan kerajaan bukan tanpa tujuan yang kukuh. Campurtangan kerajaan terhadap Proton mungkin berfungsi untuk menyeimbangkan persaingan dalam pasaran automobil negara. jadi, adil untuk semua ‘players’ dalam market ni. Apa yang penting sekarang, inisiatif Proton untuk beroperasi dengan lebih baik di masa hadapan.

  61. 61

    racingBOYZ said,

    haha..lawak2..lawak2,..
    marah nampak..
    ni tuk pembetulan..
    buatan malaysia vs buatan import=memang kemek,tapi safety..korang sume rasa la..mmg ajal maut tangan tuhan..tapi besi yang lindungi kereta..klu orang yang naik kereta buatan malaysia langgar tiang sama laju dengan kereta import..yang aku tengok sumer gambo dan aku tengok sendiri..kereta malaysia ni mmg mayat cam 90% hancur..klu kereta import..orang mati tu muke boleh cam lagi..dari segi sedap pakai..korang sume pikir la..klu honda,mitsubishi,nissan,peugeot,bmw harga sama dengan proton..cthnye..honda civic ek9 klu cukai 300% bodoh tu xde,maybe sama dengan harga wira..korang rasa nak pakai yang mane?tepuk dada tanya selera..memang kita duk negara ni..kita nak banggakan negara sendiri..tapi klu tak layak nak dibanggakan..buat ape..nak org putih nagn jepun gelakkan kite?kite kene akur dan faham..kite rasa kite dah maju..tapi org lain lebih maju..x yah nak bangga2 diri..tuhan x suke org bangga diri..ni x..mende sikit je..buat cam org len x penah buat..org len lebih lama buat kete,jet,roket..so,mmg la kite percaya org lama..ke korang yang baru 20 ari masuk keje,korang lebih mahir dari org yang 80 hari masuk keje..mmg bos korang percayakan org yang 80 ari masuk keje..betul x?kite sumer rakyat..rakyat berhak bercakap..so..dengarlah sumer pandangan..kite kat malaysia..hamya mampu pakai kereta import sekenhand sedangkan hakikatnya..harga sekenhand tu sama dengan harga baru klu afta bodoh tu xder..so..pikir la..menda yang salah..setuju je la salah..watpe dok woh wa woh wa cam org x betul..klu rasa kete malaysia berkualiti sangat..hapuskan cukai bodoh tu..pastu jual keter malaysia dengan harga sama..pastu harga import pon tanpa cukai..kite tengok..laku x kete malaysia haprak ni..haprak bukan aku kata..mahathir kata.hahaha..klu salah tolong betulkan..

  62. 62

    epyheart said,

    helooo….u proton do somethin la…wheres my Proton MPV…haiya u all so slow maa…dont focus onli on sedan car meh…i guranty u all…people will support u well if ur MPV aa come with cun body..see a avanza, alot of people use even until now buyer must wait until 2 month to get it. Anyway congrate for the NEW SAGA…..Salute for u all man….pergh jembuz gilerz……weii dont forget my MPV aaa…huwaa NEO so SEXY

  63. 63

    epyheart said,

    korang neh aku cakap bingai marah….korang tak penah pi kluar negara sebab tu tak penah bersyukur…tuhan marah orang tak bersyukur…tu la dok lagi dalam tempurung…contohnya: korang tau tak proton Gen2 kat singapore (singapore terkenal dgn sikap kiasu…tak bagus jangan harap dorang beli)top gila…jembuz giler…kalah mazda (sekelas dengannya) yang jepun tu…pergh body pesona sama standard cam camry….kalau ada perbezannya…. korang guna otak untuk pikirkan…err jangan guna lutut tau🙂 nanti korang akan bertambah bingai

    HIDUP PROTON……impian ku – Proton ala Lotus

  64. 64

    cly said,

    hentam sja lah ikut suka hati kau org ni keta saga BML aku keluar bulan april 22 kini aku guna tak pula macam naik kura2 atau sampan , kau org yang kutuk proton pernah tak tumpan atau naik kereta proton itu sendiri jangan cakap saja bep try baru tau , kalau setakat dengar kata org baik beli basikal saja tak payah beli keta aku tahu kau org tak mampu beli keta

  65. 65

    bear said,

    sape yg design kete proton?

  66. 66

    Leonardo said,

    Proton kena tengok design org lain…jgn le syok msendiri dengan design yang tak secanggih dia org….ubah design jika tidak diminati lagi…jgn bazir keluarkan kenderaan tanpa peminat…rugi lagi adelaaa…satu laghi jgn le..tambah aksesori murah tapi letak harga beribu-ribu… kedai aksesori lagi murah…untung biarlah berpada…kekerasan body tu tingkatkan lagi….lampu cantikakan lagi…R&D plastik mutah berbanding besi…

  67. 67

    Mantoba said,

    Keta proton sekarang dah meningkat maju..tapi jgn terleka…keta org lain pun ditingkatkan…hendakalah selari….design ubah tanpa meningkatkan kos yg tinggi…contohnya lampu,bumper dan interior….body pelbagaikan jgn asyik sedan …hatchback sajaaa…buat wagon ke…saloon dan ubah le sikit muka tu…jgn lan 100% sama dgn hatchback…contohnya persona…muka dgn gen 2 sama je…. tadak variety langsung….kreatif la sikit proton… okey!!!

  68. 68

    Rotten Visio said,

    Salam semua..
    Aku adalah student Cosmopoint n diz is my last year..
    Aku skang ngah bz buat research ttg PROTON coz Final Project aku kena buat pasal PROTON..
    So, sesape di sini yang cerdik pandai..Tlg la bagi sedikit pendapat agar aku dapat menambah maklumat2 yg aku tgh kumpul..

    Aku just nak keburukkan (cth: warranty tak lame ke, part PROTON tak tahan lame, mahal ke, ape ke) dan kebaikkan (agak murah ke, peluang pekerjaan dsb) PROTON dimata korang sendiri dan dimata rakyat Malaysia..

    Thanks,
    Rotten

  69. 69

    kissmyass said,

    rakyat Malaysia adalah rakyat yang ditindas..kerana seluruh dipaksa membeli kereta proton yang kualitinya hampeh dengan menaikkan cukai utk kereta asing. Mcm mana aku nak bangga, kenapa kualiti yang buat kat malaysia adalah rendah kualtinya ngan eksport model, sebab SIRIM yang approve boleh pakai kat malaysia, biar kualiti hampeh (memang suruh hantar balik kalau eksport). kenapa mempergunakan rakyat…tgk negara luar (UK) , pembelian kereta adalah open and murah, rakyat yang keje jurujual pun boleh pakai BMW, Toyota, ape babinya kerajjaan mengadakan cukai. Besar kepala la proton, buat kualiti rendah pun org beli, sebab paling murah…..kalau kualtiy proton tempatan setaraf ngan eksport model , tu kira okla….

    kenapa gunakan rakyatttttttttttttttttttttttttt! tugas rakyat ke nak jaga proton…..!

  70. 70

    atn87 said,

    hidup proton…kalau nk tip top enjin proton masuk turbo…satu lagi x ada ke krte kluaran proton ni spin belakang….kalau ada senang nk main drif…buat cc besar skit baru bleh driff…hehehehe…..kalau 1.6 biar lah cm enjin honda 2..b16b cc 1.6 dan b16a cc 1.6.cc same tapi ada kelebihan syok tu…x payah pakai krte honda dah…kacuk je cm mane pun janji laju…lasak dah le…ank2 msia sume bagus2…contohnye mat rempit motor RXZ cc dia 135cc. tapi boleh naik 200cc …x kan proton x leh kot…proton pun ank msia jgak….jepun pun takut kalau proton boleh bikin lo…msia boleh…proton pun boleh….janji pijak jpun….

  71. 71

    rajarockapak said,

    x proton worker,
    sepatutnya lu berbangga kerana hasil tangan lu tu la,rakyat malaysia dapat menaiki kereta nasional walaupun lu kerja kat Proton tu x lama.Biasa la,semua perkara tu ada pro dan kontranya.Walaubagaimanapun,kita patut hargai hasil usaha yang ditunjukkan oleh Proton dalam memajukan negara..Sokonglah Barangan Buatan Malaysia.

  72. 72

    joe said,

    aku owner kereta savvy. aku tak kire ape orang cakap sebab aku memang suke kereta nie dan aku bangga dengan proton sebab ade gak orang tempatan yang leh wa kereta. aku setuju!!!! kalo korang bandingkan savvy ngan myvi jauh beza. aku rase semua owner savvy tau pasal nie…..bawak savvy top speed 170km/j strearing tak gegar beb. tu yang paling aku suke……myvi 1.3 selamba aku tapau……yang nie aku tak pasti…..membe aku pakai savvy AMT boleh enjut 200km/j tapi ade ubah tuning tul ke?????? aku nak tau sangat nie. kalo tul bleh la aku tapau vios

  73. 73

    persona non grata said,

    aku hanya mampu pakai persona dan aku rasa berbaloi dgn apa yg aku bayar.
    klu korang tak puas hati dgn keta proton,korang belilah keta mahal yang takkan beri masalah kat korang ( ferrari ke,lambo ke )
    toyota pun ada kes kena tarik balik keta keluaran dia org pasal ada teknikal problem
    so..klu top company bole ada major problem,takkan minor problem pada proton pun korang nak kecoh..
    klu compare persona dgn myvi,10 kali ganda aku puas hati dgn persona
    myvi dah lah cc kecik,ruang pun kecik.letak stroller anak aku pun tak lepas..
    tan sri syeikh mokhtar albukhari pun pakai persona lah beb…

  74. 74

    swing's sultan said,

    Salam,

    Sungguh hebat orang kita ni..semuanya cukup handal menilai, memberi idea, membandingkan dan tak terlepas yang handal mengutuk melebihi tin milo kosong..

    Tak sangka dah 53 tahun umur Malaysia masih ada rakyatnya yang masih duduk dibawah tempat tertutup walaupun tempurung dah kurang.Sebenarnya Proton sudah membuktikan kejayaan yang membanggakan. Ramai orang kita yang maklum tapi membutakan mata dan pekakkan telinga.

    Aku pernah bertahun-tahun kerja dengan satu company kereta Germany.Untuk info semua, hari-hari ada market claim,warranty claim,customer complain.Itu tak termasuk lagi ada CBU unit baru (unit yang siap pasang sebelum masuk Malaysia) yang bila dibuat Pre Delivery Inspection ada jugak terjumpa part missing. Nasib baik belum release untuk sales.Ada nut tayar longgar, radiator bocor, central locking kaput, wiper link motor tercabut dan macam macam lagi..Yang bagusnya orang malaysia jugak yang betulkan apa yang orang luar kaputkan. Honda Civic yang baru tu pun bergegar dashboard bila pasang aircond.Kalau Proton yang baru 20+ tahun ni tapi dah mampu bangunkan Persona yang boleh dikatakan 95% perfect, itu adalah bonus yang tak ternilai untuk kita. Sejarah Audi pun dalam 20 tahun pertama cuma mampu bangunkan 4 model yang serba tak menjadi dan akhirnya di ‘bail out’ oleh BMW. Mini Cooper pun sama.

    Lagi satu info, kereta orang luar ni selalunya dibangunkan secara berkumpulan. Contohnya Mercedes nak keluarkan SLK model, satu perbincangan akan dibuat bersama BMW,Mercedes,Volvo dan lain lain lagi termasuk Mclaren Group.Dia orang akan bincang tentanf pembangunan teknologi naru yang di sponsor secara bersama-sama. Contohnya teknologi 6 point Airbag,EBD,Night Vision,KERS dan sebagainya. Design untuk kereta pun dia orang dah sub pada 3rd party punya design company..

    Contoh yang terbaru adalah KIA Forte yang di design oleh x-designer Spyker yang buka company design kereta. Alfa Romeo pun sama.Peugeot brand Perancis tapi design oleh company UK…dan banyak lagi…kalau nak dibandingkan dengan Proton yang umurnya ibarat baru graduate jauh lagi baik.

    Banyak lagi yang nak dikongsi tapi masa tak mengizinkan..cuma nak nasihat pada pihak-pihak yang menghina,mencaci produk negara sendiri, simpanlah duit..belilah tiket Air Asia dan pergilah meninjau dunia luar dan tengoklah dengan mata kepala sendiri.Dia orang lebih banyak pretending dari presenting..

    Kepada Proton,syabas diucapkan dan berbanyak banyak terima kasih kerana memberi peluang memandu kereta baru yang mampu dibeli.Kalau tak ada proton jawabnya hanya mampu beli Sunny 130Y atau KE70.

    Akhir sekali, sedang manusia yang dicipta Allah yang bebas melata dimuka bumi ini pun ada masa sihat dan sakit inikan pulak Proton yang diciptakan oleh manusia yang dibesarkan dari telapak kaki sebesar dua jari tangan…

    Belajarlah menghargai…

  75. 75

    john said,

    bro leh citer ckit x…ape kelemahan kereta perdana…dan macam maner nak jage kereta ni??? plzzzzz

  76. 76

    Do you mind if I quote a couple of your articles as long as I
    provide credit and sources back to your website? My blog site is in the very same
    niche as yours and my users would genuinely benefit from some of the information you
    provide here. Please let me know if this ok with you.
    Cheers!

  77. 77

    I think this is one of the most important information for me.

    And i am glad reading your article. But want to remark
    on some general things, The web site style is perfect, the
    articles is really nice : D. Good job, cheers

  78. 78

    Superb, what a website it is! This webpage provides
    helpful data to us, keep it up.

  79. 79

    What’s up, I would like to subscribe for this webpage to take hottest updates, so
    where can i do it please help out.

  80. 80

    I believe this is among the most vital information for me.

    And i am satisfied studying your article. However want to observation on few common issues, The site taste is ideal, the articles is actually excellent : D.
    Just right job, cheers

  81. 81

    sammegavalve said,

    proton baguih btol..aku dah lame pkai saga megavalve 1990,.ok jer blik qlate from jb…tgok ssdai tpi jalan tu keto conti n branded je….proton terbaik….lau ada rosak pn bkn slah kreto behh,,,tp slah owner kdekut servis…kah kah..

  82. 82

    mohamad safi said,

    Saya penguna proton waja 1.6 auto 2004 prestasi waja memang best..reka bentuk.pon menarik best bawak waja neih.badan kejap.. minyak ok la..sampai sekarang saya still pakai waja tu..apa apa pon terima kasih saya ucapkan kepada tun mahadir dan kepada semua perkerja proton..kerana.telah menghasil kan kereta waja ini kalau ada rezeki.saya.nk.try pakai exzora pulak..terus kan usaha mu proton..terima kasih..

  83. 83

    web site said,

    I’ve learn some excellent stuff here. Definitely price
    bookmarking for revisiting. I surprise how much attempt you
    set to create this kind of fantastic informative web site.

  84. 84

    What’s up, after reading this remarkable paragraph i am too cheerful to share my knowledge here with friends.


Comment RSS · TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: